SPES - Urmusikk og sakral musikk i harmoni

Hva skjer når samisk musikktradisjon møter storsamfunnets sakrale musikalske uttrykk?

Under ledelse av dirigent Tove Ramlo-Ystad, og med Frode Fjellheim som medvirkende komponist og artist, tar Cantus spranget: Med Spes utforsker koret nytt og lite kjent land, og møter musikk som uttrykker et bredt spekter av følelser, av sorg, glede og sårbarhet.

Disneys suksess har alltid vært knyttet til viktige musikalske valg. Og den som lurer på hvordan Disney kunne velge koplingen Frode Fjellheim og Cantus for animasjonsfilmen Frozen, kan bare lytte til denne innspillingen og bli hellig overbevist. Det skyldtes ikke lettvinte løsninger, men snarere en gjennomført kvalitet fra begynnelse til slutt. - Hroar Klempe, Adressa

Cantus tilhører eliten av internasjonale vokalensembler. Varemerket deres er en homogen, men likevel personlig og nordisk lyd. I 2013 kunne man høre Cantus synge åpningssangen “Vuelie” i Disneyfilmen Frozen, en hit som siden den gang har gitt koret og komponisten Frode Fjellheim oppmerksomhet verden rundt. Cantus sitt nyeste album, SPES, kombinerer samisk joik, slik som i “Vuelie”, og tradisjonell sakral musikk.

2L, det anerkjente plateselskapet bak utgivelsen, kan skilte med hele 20 Grammy- nominasjoner. Prosjektet er en unik kombinasjon av klassisk og samisk musikk.

“Samarbeidet med Cantus har vært svært interessant. Ensemblet jobber meget godt og leverer musikk på et særdeles høyt kunstnerisk nivå. SPES vil være en av utgivelsene å se opp for i 2015.” - produsent, Morten Lindberg

Kombinasjonen av de samiske elementene med røtter dypt ned i en urfolkskultur, og messeledd og andre kirketoner som vi er mer vant til å høre dem, treffer publikum over hele verden. Med kjente og ukjente sanger, klanger og musikkombinasjoner, utfordrer Cantus seg selv og sitt publikum med et repertoar som, store variasjoner til tross, samles i et felles håp.

Cantus reiser på USA-turné

Et entusiastisk amerikansk publikum venter vokalensemblet fra Trondheim.

22.april reiser vokalensemblet Cantus fra Trondheim på en tolvdagers turné til USA. I løpet av turneen vil de holde konserter i Seattle, Minneapolis, Decorah, Stoughton og Appleton. Med seg på turen har de Henning Sommerro, som vil bidra som musiker, i tillegg til at han har komponert og arrangert​flere sanger for ensemblet. På konsertprogrammet står i hovedsak​    norsk musikk, både kjente og kjære melodier, samt nye verk komponert spesielt for Cantus. Blant komponistene finner du blant annet Henning Sommerro, Frode Fjellheim, som nylig ble tildelt Liv Ullmann­prisen, og anerkjente Ola Gjeilo.

Sistnevnte har følgende å si om sitt samarbeid med Cantus:

”Som norsk komponist med base i New York, er jeg svært begeistret over å få lov til å bidra til Cantus’ turné i USA, ved å komponere verket Big Sky. Cantus er blant Norges aller fremste kor, så jeg er sikker på at amerikanerne vil elske dem overalt hvor de reiser!”

Bakgrunnen for turneen – Frozen

Noe av grunnen til at turneen ble lagt til nettopp USA er den enorme oppmerksomheten ensemblet har fått etter sitt bidrag til Disney­suksessen Frozen​ ​. Cantus ble direkte kontaktet av Disney, som ønsket at ensemblet skulle bidra med musikk til filmen. Bakgrunnen for dette var Cantus sin CD Norwegian Voices(2011)​​ som Disney hadde kjøpt med seg hjem da de var på inspirasjonstur i Trondheim.

CD­-slipp i mars

I mars slapp Cantus CD’en SPES via det anerkjente plateselskapet 2L, som kan skilte med hele 20 Grammy­nominasjoner.

Under ledelse av sin dirigent Tove Ramlo­-Ystad, og med Frode Fjellheim som medvirkende komponist og artist, tar Cantus spranget: Med Spes utforsker koret nytt og lite kjent land, og møter musikk som uttrykker et bredt spekter av følelser, av sorg, glede og sårbarhet. Med kjente og ukjente sanger, klanger og musikkombinasjoner, utfordrer Cantus seg selv og sitt publikum med et repertoar som, store variasjoner til tross, samles i et felles håp. En ny versjon av Vuelie, kjent fra Disney­suksessen Frozen, ​er også å finne i en bearbeidet versjon.

Produsent Morten Lindberg har følgende å si om utgivelsen:

CANTUS ÅPNER DISNEY-FILMEN «FROZEN»!

«Dreams come true» - Cantus har inngått kontakt med verdens største animasjonsfilmprodusent Disney om innspilling av åpningsnummer i storsatsningen «Frozen»! Disney har ønsket seg en samisk-inspirert sang av Frode Fjellheim til selveste åpningsscenen i animasjonsfilmen - fremført av Cantus og dirigent Tove Ramlo-Ystad.

Hvordan Disney fikk høre om Cantus er et eventyr i seg selv. Filmskaperne ønsket å bruke musikk med nordisk preg som utgangspunkt for filmmusikken, og våren 2012 reiste et team fra Disney til Norge for å finne inspirasjon. I den forbindelse oppdaget de damekoret Cantus og sangen “Eatnemen Vuelie” fra CD-en Norwegian Voices (2011). Sangen er opprinnelig skrevet av den trondheimsbaserte komponisten og musikeren Frode Fjellheim.

Disney og Cantus har nå inngått en avtale om å spille inn et stykke ny kormusikk som har blitt skrevet av Frode Fjellheim og “Frozen”s komponist Christophe Beck spesielt til denne filmen, inspirert av nettopp “Eatnemen Vuelie”. Stykket, som har fått navnet “Vuelie”, skal brukes i åpningsscenen, og Cantus får dermed - bokstavelig talt - sette an tonen for hele filmen.

Animasjonsfilmen «Frozen» er vinterens storsatsning fra Disney, løselig basert på eventyret «Snedronningen» av Hans Christian Andersen, og har Kristen Bell, Idina Menzel og Jonathan Groff som hovedstemmer.

Mandag 16. september kommer et produksjonsteam fra Disney i Los Angeles til Trondheim for å gjennomføre selve innspillingen av stykket. Filmen har premiere i USA 27. november, og kommer til Norge rundt juletider. Følg oss på Facebook for oppdateringer!

BLOMSTRE MIN SANG - HITRA OG FRØYA

Cantus synger sommeren inn i Trøndelag!

Sammen med dirigent Tove Ramlo-Ystad avslutter verdens beste damekor semesteret med to sommerkonserter:

Frosta: Logtun kirke, fredag 7. juni klokken 20.00 Samarbeid med Kor-Ækt, dirigent Elin Liberg

Frøya: Sletta kirke, lørdag 8. juni klokken 16.00 Samarbeid med Sangkoret Havdur, dirigent Elin Karpinski Strandheim

Voksen: 250,- Student/honnør: 180,- Barn under 12 år: gratis.

Billetter selges i døra!

Hva skjer

apr

(Lagre i kalender)